mandag 24. september 2007

Mandags Mønster / Monday pattern

I've had some questions about the babybootie pattern I got published at spindle and wheel
The pattern is in English, and some want it in Norwegian. So here it is in my native language.

Det er flere som har ønsket å få baby tøffel mønsteret mitt på norsk. Du finner det på engesk her Men her kommer det altså på norsk:

Lilleducks Baby tøfler








Disse baby tøflene pleier jeg å ha med meg på sykehuset når jeg skal besøke en ny verdensborger for første gang. De er raske å strikke, du kan bruke det garnet du har liggende og mønsteret er perfekt for de små restene av luksus garn jeg har liggende og ikke klarer å kaste selv om det ikke er nok til noe større. Hvis du er en spinner og liker å testspinne små prøver for å se hvordan det blir seende ut er tøflene fine til de små mengdene og. Rillestrikkingen gjør tøflene tøyelige og varmere enn om de var glattstrikket. Jeg kan ikke fordra å sy sammen noe jeg har strikket så dette mønsteret er laget slik at jeg bare trenger å sy inn endene etter endt strikking.

Fiber: Blue Faced Leicester

Spunnet til 2 trådet, WPI 13

Forbruk vekt: ca. 22 g.

Forbruk meter: 60 meter

Pinner: 3 mm sokkepinner, jeg brukte 2,5 mm men jeg strikker løst.

Strikkefasthet: 23 masker pr. 10 cm

Garnalternativ: Gjestal sport, Drops alpakka, Mor Aase?

Mønster:

Sålen:

Legg opp 10 masker. Strikk 15 riller frem og til bake striking alltid rett.

Sider:

Plukk opp 15 masker på langsidene og 10 på kortsiden. Nå skal det strikkes rundt. Se på bildene. Strikk en omgang rett en omgang vrangt til sammen 12 runder.

Tå og oversiden av foten:

Nå skal tåen strikkes. Strikk en pinne rett på langsiden. På kortsiden strikker du 9 masker rett, tar en løst av og plukker opp en maske fra den neste pinnen (på langsiden) og så tar du den du tok løst av og den fra neste pinne og strikker 2 vrangt sammen. *Så vrenger du tøffelen med vrangen ut og strikker samme pinnen om igjen slik: ta en løst av, strikk 8 masker rett, ta en løst av og plukk en fra pinnen på langsiden og strikk de to rett sammen. Så snur du tøffelen med rett siden ut igjen og strikker samme pinnen om igjen slik: 1 løst av, 8 rett, 1 m løst av plukk en fra langside pinnen og strikk de to forrige vrangt

sammen.* Gjenta *til * til du har 6 masker på langside pinnene. Pass på at du er på rettsiden og strikk en sidepinne og helpinnen rett.

Skaft:

Nå strikkes det rundt igjen. Første runde på skaftet lager vi hullrad til snor slik: 2 rett sammen, kast. Gjenta ut omgangen. Deretter strikker du en omgang vrangt, en omgang rett i tilsammen 16 omganger eller så langt du ønsker å ha skaftet. Etter en rettstrikket runde felles det løst av.

Sy inn endene og tre et band gjennom hullene.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Sokkene er veldig søte, og så fine med håndspunnet garn. Det er fint med mønster på norsk. Dette var akkurat noe for meg, Lilleduck. Nå kan jeg få brukt opp noen av mine smårester. Det har blitt en del av de gjennom mange spinneår.
Tusen takk for at du deler mønsteret med flere. Lykke til med videre spinning.

Lilleduck sa...

Koselig at du liker mønsteret. Jeg har strikket disse i over 10 år og de er perfekte siden de kan lages av restegarn og så er de så gode på foten!

Anonym sa...

Å, de var utrolig fine. De må jeg bare strikke i helgen, og da gjør det ihvertfall ingenting at jeg fikk en ny niese i dag :-)
Takk for oppskrift!

Anonym sa...

Hei

Så flotte. Kjempeflott med ei enkel oppskrift. Jeg liker også kun å forholde meg til å sy løse ender ,så denne er perfekt. :)

Restgarn får en ny mening nå.
Takk for at du deler oppskrift.

G sa...

Disse kjempesøte babysokkene er perfekte gaver til en liten ny statsborger! :) Og mottakerne er veldig fornøyde! :) Takk for at du delte denne oppskriften med oss. Den er flittig brukt her i heimen :)

Anonym sa...

Tusen takk for den flotte oppskriften som jeg var så heldig å komme over. Nå har jeg et par hvite sokker klar til en liten guttebaby som ventes snart :)

- Marianne

Anonym sa...

heisann! eg berre lurte på om du veit kor mange masker eg skal øke med når eg skal strikke 5-6mnd?? eg synes at denne oppskriften var heilt super og strikke etter!

Anonym sa...

Å, dette har jeg leitet etter! Babysokker som ikke skal monteres! :D Takk! Men jeg også lurer på om du har strikket disse i større størrelser, og hvor mange flere masker jeg bør ha. Skulle gjerne strikket dem til en liten tass på 4 måneder...

Anonym sa...

Jeg kunne også tenkt meg disse i en større størrelse. Lillegutt er 8 mnd og jeg synes vanlige ullsokker blir så trange.

Anonym sa...

Kjempefine, men jeg fikk de ikke til. For det første passet de til dattera sin dokke og neppe til en baby. Annenhver rett og vrang rille ble heller ikke riktig etter at jeg hadde plukket opp. Rekket opp og rekket ogpp. Plutselig så det ut som jeg hadde strikket to rader av samme, men holdt meg da til rett vrang. Ikke forstod jeg at jeg skulle begynne med en langside da jeg skulle felle til tå, for det passet ikke inn her. Får holde meg til vanlige sokker tror jeg ;-)