mandag 8. oktober 2007

Mandags mønster Monday Pattern







Crown hat
Krone hatt

This hat is inspired by the pattern I found here I wanted to make it of thik yarn suited for winter and with more glitz. It is already popular in my daugthers kindergarden, I have several orders from 4 years old girls and boys. Is your kid a pink princess, snow queen, black pirate, blue neptun or green forest king? I made several versions before I was satisfied, the green one shows all the details as in the final pattern, the other ones have higher crown points, but I found out it looked better when I made them shorter.

Denne hatten er inspirert av et mønster jeg fant her Jeg ville ha den tilpasset tykt varmt garn og glitter. Det har gjort stor lykke i barnehagen hvor det har kommet flere bestillinger fra gutter og jenter på 4 år. Er ungen din en rosa prinsesse, hvit snødronning, svart Sabeltann, grønn skogskonge eller en blå neptun, havets konge? Jeg lagde mange varianter av dette mønsteret før jeg var fornøyd. Den grønne viser alle detaljene fra den endelige versjonen. De andre bildene har som relgel høyere tagger på kronen, men jeg fant ut at det ble finere med den litt lavere.

Yarn: 75g Eskimo from Garnstudio and a little metallic yarn.
Needles: 7mm circular or long, and crochet hook size 3 mm
Gauge:
Size: 3-6 years

The Crown part:
Cast on 8 stitches.
Row:

  1. Knit 8
  2. Knit (k) 7, make (m) 1 stitch, k 1
  3. k9
  4. k8, m1, k1
  5. k10
  6. k9, m1, k1
  7. k11
  8. k10, m1, k1
  9. k12
  10. k11, m1, k1
  11. k13
  12. k10, k2tog, k1
  13. k12
  14. k9, k2tog, k1
  15. k11
  16. k8, k2tog, k1
  17. k10
  18. k7, k2tog, k1
  19. k9
  20. k6, k2tog, k1
Repeat theese 20 rounds 5 times, bind off.

Hat part:

Pick up 50 stitches under the lowest part of the Crowns points, I counted 5 stitches and put the needle in stitch 6 across the piece. This makes the points stand out. Knit the 50 stitches in the round. (You can work it flat and purl every second row and sew up the seam.) Knit 9 rounds then start to decrease like this: *k2tog, k8* repeat till end of row. Knit one row without decreases and continue to decrease every second round with one less stitch between decreases each time (k2tog, k7) Untill you have 3 stiches (decrease 5 times). Knit 2 tog on all stitches and thread the yarn thru the stitches and tighten and sew in the yarn.
Sew the bach seam of the Crown part.

Finishing, use a metallic yarn to chrocet an edge to the crown. I used single crochet (sc) one in every row exept in the very point of the crown where I put 3 sc, 4 slip stitch, 3 sc, in one row.

Krone Hatt

Garn: Eskimo fra Garnstudio, liten rest metallgarn
Pinner: 7 mm rundpinner eller rette pinner, 3mm heklekrok
Strikkefasthet:
Størrelse: 3-6 år

Legg opp 8 m.
Rad:
  1. strikk r ut omg
  2. str 7r, lag en m (lm), 1 r
  3. str 9r
  4. str 8r, lm, 1r
  5. str 10r
  6. str 9r, lm, r
  7. str 11r
  8. str 10r, lm, 1r
  9. str 12r
  10. str 11r, lm, 1r
  11. str 13r
  12. str 10r, 2rsm, 1r
  13. str 12r
  14. str9r, 2rsm, 1r
  15. str 11r
  16. str8r, 2rsm, 1r
  17. str10r
  18. str7r, 2rsm,1r
  19. str9r
  20. str6r, 2rsm, 1r

Gjenta disse 20 omgangene 5 ganger = 5 takket krone. Fell av.

Plukk opp 50 masker under den nerderste delen av taggene, jeg tok i den sjette masken nedenfra. Strikk rundt i 9 omg. Begynn så fellingen: str *2rsm, 8r* gjenta ut omg. Str en omgang og fell videre på annenhver omg med en m mindre mellom fellingene (2rsm, 7r). Når det er 3m mellom fellingene str 1 omg rett og så en omg 2rsm. Trekk tråden gjennom maskene og stram og end tråden. Sy sammen i nakken.

Hekle kant på kronetakkene med glittertråd. Jeg heklet fastmasker (fm) i hver rad, bortsett fra øverst i spissen på hver takk, hvor jeg haklet 3 fm, 4 kjedemasker, 3 fm. Sy inn endene.

9 kommentarer:

Rosie sa...

My daughter is going to *love* this Crown Hat!

I can see her little friends being so jealous...

Rosie sa...

I also headed over to the inspiration site - what language is that written in, please.

I need to find some way to translate some of those patterns! Some of them are gorgeous!

Lilleduck sa...

Hi Rosie
The inspiration page is in finnish. I am half finnish so the language is no problem for me, I don't have lots of time as I am a full time student but if you want some not too wordy pattern translated I can help. Other help is a word list at www.garnstudio.com, they have finnish knitting words there.
I am so happy to hear that you liked my pattern, there are so few comments on my page so I love to have them and it encourages me to keep posting.

Rosie sa...

Thank you for that help, I will head over and see what I can work out re the translation.

Please keep posting, I have your Blog saved in my Favourites, and check it often! I love to see your new ideas.

Hopefully some more people will start to comment also.

Miriam sa...

Hei!
For en lekker kronehatt,
denne skal mitt tante barn få i gave, tusen takk for oppskrift.
Det er mange fler enn jeg som har glede av den.Nå skal jeg sjekke ut resten av bloggen din

Hilsen miriam

Anonym sa...

Så bra - denne kronehatten har jeg sett etter lenge og så plutselig fant jeg den. Nå skal det strikkes både rosa og blå!

Anonym sa...

Disse blir det mange av :D Elsker de :)

Anita sa...

Tusen takk for inspirasjonen!
Så kjekk å lage!!!!
Min utgave finner du på bloggen min!
Takk, klem, Anita :)

Anonym sa...

Hei, Kan jeg låne og bruke disse bildene for visning på min nettside?